Menu
info@instituutdepauw.nl 0517-434632Voor vragen, vrijblijvende informatie of advies

Tips bij stotteren

Peacock feather as a background.

Als je stottert en je bent op zoek naar tips om het stotteren te verminderen zou je het volgende eens kunnen proberen. Verlaag je spreektempo. Door rustiger te gaan spreken heb je meer controle over de spieren die de spraak bewerkstelligen. Dit werkt echt goed maar realiseer je dat als je iets minder snel praat al gauw het gevoel hebt dat je langzaam spreekt. Toch is dit veelal niet het geval. Iedere verandering in je spraak zal je ervaren als anders, dus vreemd. Je kunt een paar gesproken zinnen opnemen en terug luisteren. Je zal ontdekken dat het tempo reuze meevalt en je minder stottert.

Probeer je ademhaling laag te houden. Een hoge ademhaling (borstademhaling) veroorzaakt spanning. Dit komt het stotteren niet ten goede. Door via de buik of flanken te ademen houd je de ademhaling laag.
Als je dit lastig vind kun je ook wat lager (toonhoogte) op je stem gaan spreken. Meestal is het zo dat wanneer je stottert je stem ook omhoog gaat.

Stel doelen voor jezelf. Het is heel belangrijk om je te laten horen en zien. Stotteren brengt een bepaald stottergedrag met zich mee. Door de loop der jaren bouw je negatieve ervaringen op en ongemerkt pas je je gedrag hierop aan. Door uitdagingen aan te gaan kom je er achter dat het stotteren jou niet heeft beperkt maar dat je gedrag hier debet aan is. Verzamel je moed en spreek mensen aan op straat of pak de telefoon en ervaar dat je gewoon antwoord krijgt op een door jou gestelde vraag. Het is niet jouw schuld dat je stottert en het is zeker geen hobby van je, dus waarom zou jij je schuldig voelen?

Jolanda Boonstra. Instituut de Pauw.